Forum matfizpola.fora.pl Strona Główna
 FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy    Galerie   Rejestracja   Profil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomości   Zaloguj 

tematy maturalne z jezyka polskiego :)
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum matfizpola.fora.pl Strona Główna -> Nasza pasja - szkoła ;)
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
miśka:P




Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 117
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: elitarne osiedle S. :D :P

PostWysłany: Pon 15:21, 08 Wrz 2008    Temat postu: tematy maturalne z jezyka polskiego :)

jak w temacie Wesoly prosze o podawanie numerow tematow, na ktore sie deycdujecie,zeby sie nie dublowaly Wesoly

I Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Pile


Lista tematów z języka polskiego do części ustnej egzaminu maturalnego w roku szkolnym 2008/2009

Literatura

1. Różne sposoby funkcjonowania groteski w utworach epickich i dramatycznych. Przedstaw zagadnienie na podstawie celowo dobranych utworów literackich.
2. Człowiek – jego radości, pragnienia i niepokoje. Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów poetyckich literatury staropolskiej i współczesnej.
3. Bohater zdeterminowany przez swoje otoczenie. Omów wpływ środowiska na postawy wybranych postaci literackich.
4. Dzieciństwo – arkadia, z której odchodzimy i do której powracamy. Omów zagadnienie na podstawie wybranych utworów literackich.
5. Jakich ludzi w literaturze określa się mianem „świętych”? Analizując wybrane przykłady, wykaż złożoność tego zagadnienia.
6. Wolność jako wartość pożądana, ale czy osiągalna? Rozważ zagadnienie na podstawie wybranych utworów.
7. Poezja polska od pokolenia,,Brulionu” do współczesności. Omawiając wybrane utwory, oceń sposób obrazowania, język i wartości przywołanych tekstów.
8. Klasycyzm w polskiej poezji. Przedstaw zjawisko, analizując twórczość wybranego poety.
9. Rola poety i funkcja poezji w literaturze różnych epok. Porównaj i oceń wybrane koncepcje.
10. Drogi wygnańców. Literatura o losach i przeżyciach Polaków bez ojczyzny. Omów na wybranych przykładach.
11. Publicystyka dawna i współczesna. Analizując wybrane teksty, scharakteryzuj cele publicystyki, porównaj wykorzystane w nich środki wyrazu.
12. Przemiany w kształtowaniu narracji i narratora w epice. Przedstaw problem na przykładzie wybranych utworów literatury polskiej i obcej.
13. ,,Myślenie wierszem” – związki poezji z filozofią. Omów zagadnienie na wybranych przykładach utworów poetyckich.
14. Radość, szczęście i uroda życia w wybranych utworach literackich. Omów zagadnienie na kilku przykładach.
15. Przedstaw różne sposoby ukazania prowincji w wybranych utworach literackich XIX i XX w.
16. Zbadaj obecność i określ funkcję motywów katastroficznych w literaturze polskiej
i obcej.
17. Eksperyment w literaturze XX wieku. Dokonaj analizy i oceny zjawiska na kilku przykładach literackich.
18. Tradycje czarnoleskie w literaturze polskiej późniejszych epok. Przedstaw różne sposoby nawiązań do poezji Jana Kochanowskiego.
19. Świat polityki i jego echa w literaturze. Omów temat na przykładach wybranych utworów różnych epok.
20. Arcydzieło literackie – które z utworów i dlaczego można w ten sposób określić? Omów zagadnienie, analizując tematykę, formę i język wybranych dzieł.
21. Inspiracje romantyczne i ich znaczenie w literaturze późniejszych epok. Omów na wybranych przykładach.
22. Jaki obraz świata kreują twórcy poezji pokolenia,,Nowej Fali”? Omów zagadnienie, odwołując się do tekstów poetyckich tej generacji.
23. Bohaterowie literaccy wobec doświadczeń religijnych. Analizując wybrane przykłady, wykaż ich różnorodność.
24. Literatura wychowuje i kształtuje właściwe postawy. Które rady uznajesz za słuszne,
a które odrzucasz? Przedstaw swoje zdanie, analizując wybrane utwory.
25. Pisarze dawni i współcześni - wielbicielami małych ojczyzn. Omów zagadnienie na przykładzie dzieł wybranych twórców literatury.
26. Szlakiem twórców pióra Twojego regionu. Przedstaw i oceń tematykę, formę oraz język artystycznego przekazu wybranych tekstów literackich.
27. Polemiki, prowokacje, manifesty w starciach pokoleń literackich. Omów zagadnienie na przykładzie utworów różnych epok.
28. Analizując celowo dobrane utwory polskie i obce, scharakteryzuj różne odmiany awangardowego dramatu XX wieku.
29. Tworzenie i demaskowanie narodowych mitów w literaturze polskiej. Omów zagadnienie na kilku przykładach.
30. Humor i komizm w literaturze – ich odmiany i funkcje. Przeanalizuj pod tym kątem wybrane utwory literatury europejskiej.
31. Motywy autobiograficzne w twórczości wybranych pisarzy. Analizując teksty, określ funkcje tych motywów.
32. Wieś i człowiek wpisany w przestrzeń natury – przemiany tego obrazu w dziejach literatury polskiej. Omów na wybranych przykładach.
33. ,,Swój” i ,,obcy” w literaturze XIX i XX wieku. Analizując wybrane utwory literackie, wskaż na różne możliwości rozumienia tych pojęć.
34. Poezja religijna w różnych epokach literackich. Omawiając temat, zwróć uwagę na sposoby obrazowania, stylistykę i język utworów poetyckich
35. Kreacjonizm i dokumentaryzm jako artystyczne metody opisywania świata. Przedstaw obie poetyki i ich związek z tendencjami epok, w których są stosowane. Oceń trafność ich wyboru.
36. Obraz człowieka zlagrowanego. Przedstaw, odwołując się do literatury oraz innych tekstów źródłowych.
37. Dydaktyzm i jego funkcje w wybranych utworach literackich różnych epok. Realizując temat, zwróć uwagę na przyczyny manipulowania czytelnikiem.
38. „Polska – to wielka rzecz”. Różne drogi do wolności w literaturze XIX wieku. Omów temat,analizując wybrane dzieła literackie i zwracając uwagę na różne sposoby ujęcia tematu.
39. „Nie ma ucieczki przed gębą, jak tylko w inną gębę” – scharakteryzuj „człowieka w niewoli formy” na podstawie „Ferdydurke” W. Gombrowicza i innych utworów literatury XX wieku. W jaki sposób i z jakiego powodu bohaterowie literaccy poddają się schematom?
40. Omów funkcję motywu pożegnania i rozstania w wybranych utworach literatury polskiej i obcej.
41. Świat Harry’ego Pottera – wizja nowatorska czy przetworzenie istniejących światów? Przedstaw argumentację literacką.
42. Wybory moralne postaci literackich. Przeanalizuj system wartości, konstrukcje psychologiczne wybranych bohaterów. Ocen skutki ich wyborów.
43. Niepogodzeni ze światem – literackie obrazy człowieka zbuntowanego i wyobcowanego. Porównaj konstrukcje psychologiczne oraz motywy postępowania wybranych bohaterów literackich.
44. Mit poety wyklętego w poezji współczesnej. Określ sposób funkcjonowania i znaczenie mitu.
45. Kariery bohaterów literackich. Dokonaj analizy zagadnienia, odwołując się do wybranych przykładów.
46. „Pan Tadeusz” Adama Mickiewicza jako inspiracja dla pisarzy różnych epok. Dokonaj analizy porównawczej tekstów, które nawiązują do epopei narodowej. Określ funkcję tych nawiązań.
47. Motyw pielgrzyma i tułacza w literaturze polskiej XIX wieku. Zaprezentuj temat, analizując wybrane przykłady literackie.
48. Biografia jako klucz do odczytania twórczości pisarza (np. J. Kochanowskiego, A. Mickiewicza, J. Słowackiego, A. Wata, W. Odojewskiego, F. Kafki, M. Bułhakowa).
49. Wizerunek dziecka w różnych epokach literackich. Omów zagadnienie, zwracając uwagę na sposób kreowania bohatera.
50. Europejskie stolice w literaturze XIX i XX wieku. Omów temat, analizując wybrane przykłady. Zwróć uwagę na funkcję obrazu miasta w utworze.
51. Obrzędy i obyczaje ludowe w literaturze różnych epok. Omów sposoby ich przedstawiania i funkcje w wybranych utworach.
52. Człowiek z końca wieku XIX i człowiek z końca XX w. Porównaj sposoby jego kreacji, analizując wybrane utwory literackie.
53. Problem pracy jako miernika wartości człowieka w literaturze II połowy XIX wieku. Przedstaw temat, analizując wybrane teksty literackie.
54. Motywy muzyczne i ich funkcja w poezji, prozie i dramacie. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów literackich.
55. Różnorodność kreacji bohaterów literackich sprawujących władzę. Omów zagadnienie, posługując się wybranymi przykładami.
56. Mroczna strona ludzkiej natury. Zanalizuj złożoność psychiki wybranych bohaterów literackich różnych epok.
57. Doświadczenie Holocaustu – świadectwa pisarskie z obu stron muru. Dokonaj analizy wybranych tekstów literackich, zwracając uwagę na podobieństwa i różnice tych przekazów.
58. To się czyta dzisiaj – modni pisarze, modne książki. Omów – na przykładzie dwóch – trzech twórców spoza szkolnego kanonu – przyczyny popularności niektórych autorów i książek. Sformułuj własną opinię na ten temat (Wharton, Coello, Caroll, Libera, Pilch i inni).
59. Bohater awanturnik w literaturze polskiej i obcej. Dokonaj analizy i interpretacji różnych kreacji literackich buntowników. Oceń celowość i skutki kontestacji..
60. Różne sposoby ujęcia problemu okupacji narodu polskiego w twórczości punkowej kapeli Lao Che i literackich utworach współczesnych.
61. Warszawskie Łazienki w poezji i prozie wybranych epok literackich. Przedstaw zagadnienie analizując wybrane utwory.
62. Motyw Księgi w literaturze XX wieku. Porównaj sposób wykorzystania tego motywu w literaturze współczesnej z tradycyjną symboliką Księgi. Jaki sens nadają temu motywowi współcześni autorzy?
63. Eksperymenty językowe w poezji XX wieku. Którzy poeci byli szczególnie wrażliwi na zjawisko schematyczności języka? Realizując temat, zwróć uwagę na sposoby przeciwstawienia się owej schematyczności i stereotypom.
64. Poezja jako misja. Jak to zagadnienie pojmują i realizują autorzy awangardowi, a jak poeci nurtu klasycystycznego? Dokonaj analizy porównawczej wybranych tekstów literackich, zwracając uwagę na postawę poetów wobec epok poprzednich.
65. Odwołując się do wybranych utworów literatury polskiej i obcej przedstaw wizerunek cudzoziemca. Zwróć uwagę na różne aspekty cudzoziemszczyzny – obyczajowe, psychologiczne i egzystencjalne.
66. Rola tradycji romantycznej w literaturze II połowy XIX wieku i w wieku XX. Omów przykłady utworów, których autorzy zajmują różne stanowiska wobec romantyzmu.
67. Szydercy, prześmiewcy, parodyści i ich rola w tradycji polskiej. Którzy ze znanych Ci pisarzy przyjmowali tego typu postawę i jakim celu to czynili.
68. Sarmacka codzienność a sarmackie ideały. Omów temat przywołując stosowne przykłady z literatury wybranych epok.
69. Postacie fantastyczne w literaturze różnych epok. Omów temat, zwracając uwagę na ich funkcję.
70. „Pieniądze szczęścia nie dają”. Czy literatura różnych epok potwierdza, czy zaprzecza temu przysłowiu? Odpowiedz analizując losy wybranych bohaterów.
71. Różne sposoby kreacji bohaterów negatywnych w literaturze wybranych epok. Realizując temat zwróć uwagę na funkcję postaci w utworze.
72. Kryzys światopoglądowy epoki i jego odzwierciedlenie w literaturze. Zrealizuj temat analizując wybrane utwory z dwóch sąsiadujących epok.
73. Poezja religijna. Analizując wybrane utwory wykaż ewolucję obrazu Boga i sposobu Jego przedstawiania.
74. Groteska i deformacja oraz Teoria Czystej Formy w twórczości artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza. Zrealizuj temat analizując wybrane utwory dramatyczne Witkacego.
75. Twórczość Jana Twardowskiego na tle literatury religijnej. Dokonaj analizy wybranych wierszy poety, zwracając uwagę na ich formę i stylistykę.
76. Dramat „ocalonych” w poezji, prozie lub dramacie. Zrealizuj temat, analizując wybrane teksty literackie.
77. Przygoda z wolnością – młoda literatura przełomu lat 80. i 90. XX wieku. Przedstaw problematykę, koncepcję świata i człowieka w oparciu o wybrane utwory literackie.
78. Powieść historyczna i jej funkcje w różnych epokach literackich. Zrealizuj temat, analizując wybrane utwory.
79. Polaków portret własny. Omów zagadnienie, analizując wybrane utwory z różnych epok literackich.
80. Twórczość Zbigniewa Herberta powrotem do klasycystycznych wartości. Zrealizuj temat, analizując wybrane utwory-wiersze, eseje. Zwróć uwagę na stosunek artysty do tradycji antycznej.
81. Koncepcja świata i człowieka w twórczości Wisławy Szymborskiej. Zrealizuj temat, analizując wybrane wiersze laureatki Literackiej Nagrody Nobla.


Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki

1. Obraz władzy w oczach opozycjonistów. Przedstaw, wykorzystując wybrane utwory literackie, teksty kabaretowe i piosenki.
2. „Dziady” A. Mickiewicza na deskach teatralnych i w adaptacjach filmowych. Dokonaj analizy porównawczej różnych wizji tego dzieła.
3. Karykatura jako jeden ze sposobów prezentacji człowieka w różnych tekstach kultury. Dokonaj analizy wybranych przykładów.
4. Omów funkcje motywu rycerza w literaturze dawnych epok i kulturze masowej.
5. Muzyka i malarstwo w twórczości literackiej S. Wyspiańskiego. Wybierz materiał, dokonaj jego analizy.
6. Metamorfozy piekła w literaturze i innych tekstach kultury. Omów zagadnienie, zwracając uwagę na zmienność konwencji w sztuce.
7. Realizm w powieści i malarstwie XIX wieku jako sposób przedstawienia świata
i człowieka. Omów na wybranych przykładach.
8. Sztuki plastyczne jako źródło inspiracji dla twórców literatury. Omów zagadnienie, analizując wybrane przykłady.
9. Kresy Wschodnie w literaturze i filmie XX wieku. Porównaj sposoby obrazowania różnych przekazów kulturowych.
10. Symbolika barw w literaturze i dziełach plastycznych. Omów na wybranych przykładach.
11. Ludowe widzenie świata w filmie i literaturze polskiej. Omów na wybranych przykładach.
12. Znaki postmodernizmu we współczesnej literaturze i sztuce. Omów zjawisko na wybranych przykładach.
13. Światy magiczne, baśniowe - ich kreacja w literaturze oraz sztuce. Omów na wybranych przykładach.
14. Poetyka powieściowego i filmowego dokumentu. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł narracyjnych i filmowych.
15. Poetyka powieściowego romansu w kontekście filmowego melodramatu i telenoweli. Dokonaj analizy porównawczej wybranych przykładów.
16. Przejawy kiczu w kulturze masowej. Omów i oceń zjawisko, przywołując wybrane utwory literackie, muzyczne, dzieła plastyczne lub filmowe.
17. Symbol jako środek wyrazu w literaturze i innych dziedzinach sztuki. Omów najciekawsze, Twoim zdaniem, sposoby jego wykorzystania.
18. Podróż po morzu jako metafora wędrówki przez życie. Dokonaj analizy porównawczej wybranych dzieł literackich i malarskich.
19. Człowiek nad przepaścią. Analizując wybrane dzieła literackie i malarskie, omów różne funkcje tego motywu.
20. Surrealizm i sposoby jego wyrażania w literaturze, malarstwie lub filmie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
21. Symbolika stroju. Omów, analizując wybrane dzieła różnych dziedzin sztuki.
22. Wizerunek błazna. Dokonaj analizy porównawczej wybranych tekstów literackich
i plastycznych, wyjaśnij, jakie funkcje spełnia ten typ bohatera w omawianych dziełach.
23. Skandal w literaturze i sztuce współczesnej. Zbadaj i oceń zjawisko, analizując
wybrane przykłady powstałe po II wojnie światowej.
24. Przekraczanie tabu w literaturze i sztuce. Przedstaw i oceń zjawisko, analizując
Celowo dobrane przykłady.
25. Artyści mojego regionu. Dokonaj analizy wybranych dzieł, zbadaj tematy,
motywy i środki wyrazu typowe dla twórców związanych z Piłą.
26. Biblia – źródło inspiracji dla literatury i sztuki współczesnej. Dokonaj analizy wybranych dzieł, które powstały po II wojnie światowej, pokaż różnorodność artystycznych rozwiązań i określ ich funkcję.
27. Katastrofizm jako motyw literatury i sztuki. Omów temat zwracając szczególną uwagę na przyczyny sięgania po ten motyw i różne sposoby jego realizacji.
28. Zachody słońca w literaturze i sztuce różnych epok. Interpretując wybrane dzieła kultury, zwróć uwagę na sposób wykorzystania motywu.
29. Różne interpretacje mitu o Narcyzie w literaturze i sztuce wybranych epok. W jaki sposób te ujęcia wpływają na naszą wiedzę o człowieku?
30. Tematyka miłosna w poezji śpiewanej i popularnych współcześnie piosenkach popowych. Dokonaj analizy porównawczej wybranych tekstów, zwracając uwagę na sposób ujęcia tematu.
31. Wizerunek Warszawy w różnych przekazach literackich i filmowych. Realizując temat, zwróć uwagę na konwencję utworu i związek z okresem historycznym, w którym powstał.
32. Metamorfozy diabła w literaturze i innych tekstach kultury. Omów zagadnienie, zwracając uwagę na zmienność konwencji w sztuce.
33. Ogrody w literaturze i sztuce. Analizując wybrane przykłady z różnych epok wykaż różnorodność obrazów i ich funkcję w przywołanych dziełach kultury.
34. Motyw więźnia. Zbadaj jego funkcjonowanie w literaturze i innych tekstach kultury.
35. Przedstaw różne funkcje motywu tańca w literaturze, plastyce i filmie.
36. Teatralne adaptacje dzieł literackich. Omów na przykładzie przedstawień (scenariuszy) Teatru Wirtualnego, działającego przy Pilskim Domu Kultury.
37. Człowiek i jego prawo do szczęścia. Dokonaj analizy zagadnienia na wybranych przykładach z zakresu literatury i filmu.
38. Światy baśniowe i antybaśnie. Omów sposoby ich konstruowania i funkcje, jakie spełniają w omawianych utworach literackich oraz w innych tekstach kultury.
39. Hiob naszych czasów. Przeanalizuj sposoby prezentowania motywu cierpienia w literaturze współczesnej i filmie.
40. Triumfy i bezdroża polskich (lub obcych) adaptacji filmowych. Omów zagadnienie na przykładzie dwóch dzieł literackich i ich ekranizacji.
41. Różnorodne oblicza Polaka-szlachcica w literaturze i sztuce. Porównaj sposoby kreacji tego bohatera w wybranych dziełach.
42. „Pan Tadeusz” a sztuka ilustracji eposu Adama Mickiewicza. Dokonaj analizy wybranego materiału.
43. U kresu ludzkiej egzystencji. Porównaj postawy wybranych bohaterów literackich i filmowych przekraczających granicę między życiem a śmiercią.
44. Miłość i śmierć jako motywy stale obecne w literaturze i sztuce. Omów na wybranych przykładach.
45. Biblia – źródło inspiracji dla literatury i sztuki współczesnej. Dokonaj analizy wybranych dzieł, które powstały po II wojnie światowej, pokaż różnorodność artystycznych rozwiązań i określ ich funkcję.
46. Obraz dworu szlacheckiego i ziemiańskiego w literaturze i sztuce polskiej. Analizując celowo wybrane utwory literackie i teksty ikonograficzne, przedstaw zmieniający się obraz dworu polskiego. Zwróć uwagę na sposoby pisania o nim, jego mieszkańcach i problemach.
47. Sposoby portretowania dziecka w literaturze i sztuce polskiej. Zrealizuj temat, analizując dzieła z dwóch – trzech wybranych epok.
48. Literatura i film wobec totalitaryzmu XX wieku. Rozważ temat, analizując wybrane przykłady. Zwróć uwagę na sposób realizacji tego zagadnienia.
49. Historia jako inspiracja literatury i malarstwa. Przedstaw temat, analizując wybrane dzieła różnych epok.
50. Problemy filmowej adaptacji. Porównaj wybrany film z jego literackim pierwowzorem.
51. Świat prowincji w opowiadaniach Brunona Schulza i obrazach Marca Chagalla. Dokonaj analizy porównawczej dzieł.
52. Muzyczne adaptacje tekstów poetyckich. Zbadaj zjawisko, interpretując wybrane przykłady.
53. Opisy dzieł sztuki w utworach literackich. Zbadaj, jaką pełnią funkcję w wybranych przez Ciebie przykładach.
54. Góry w literaturze i malarstwie. Analizując wybrane teksty kultury, omów różne funkcje tego motywu.
55. Człowiek wobec piękna i potęgi natury. Zanalizuj temat, odwołując się do wybranych
utworów literackich oraz malarskich.
56. Malarstwo jako inspiracja dla literatury. Omów temat, analizując celowo dobrane utwory.
57. Poetyka realizmu w powieści i malarstwie XX wieku. Omów zagadnie na wybranych przykładach.
58. Socrealizm w literaturze i sztuce powojennej. Omów założenia tej metody i jej realizację w oparciu o wybrane przykłady.
59. Inspiracje antyczne w Kulturze. Czy sposób wykorzystania tej tradycji jest zawsze taki sam? Odpowiedz na pytanie, analizując wybrane dzieła literackie i malarskie.
60. Filmy Andrzeja Wajdy jako adaptacje dzieł literatury polskiej. Zanalizuj wybrany przykład, porównując tekst z adaptacją.
61. Echa idei starotestamentowych w twórczości Jana Kochanowskiego i kulturze renesansu. Zrealizuj temat, analizując wybrane przykłady z literatury i sztuki.
62. Groteska i deformacja oraz Teoria Czystej Formy w twórczości artystycznej Stanisława Ignacego Witkiewicza. Zrealizuj temat, analizując wybrane przykłady literackie i malarskie.

Język

1. Jakie błędy językowe zauważasz w swoim środowisku? Na wybranych przykładach przeanalizuj przyczyny i mechanizm ich powstawania.
2. Scharakteryzuj wybraną gwarę środowiskową na przykładzie zebranego przez Ciebie materiału językowego.
3. Język nazw instytucji, kawiarni, sklepów w Twoim regionie. Zbierz materiał, określ, jakie tendencje przejawiają się w tej dziedzinie nazewnictwa.
4. Słownictwo z zakresu kultury materialnej w obrębie trzech pokoleń. Przedstaw na przykładzie języka wybranych rodzin z Twojej okolicy.
5. Zanalizuj język i styl Twojego ulubionego publicysty. Przedstaw wnioski, ilustrując je przykładami.
6. Język prasy młodzieżowej. Analizując teksty wybranych czasopism młodzieżowych, przedstaw cechy pokoleniowej odmiany języka.
7. Funkcje języka socrealizmu. Przedstaw na przykładzie wybranych tekstów literackich, publicystycznych, języka dawnych kronik filmowych.
8. Omów rolę środków językowych w kreowaniu groteskowych wizji świata w tekstach wybranego autora (np. S J .Witkiewicza, W. Gombrowicza, S. Mrożka).
9. Obraz kobiety w polskich tekstach punkrockowych. Porównaj z wizerunkiem kobiety utrwalonym w tradycji literackiej (np. romantycznej). Zanalizuj funkcje środków językowych, zastosowanych w zebranym materiale.
10. Parodia jako sposób stylizacji. Omów na wybranych przykładach z literatury, kabaretu i filmu.
11. Rola neologizmów w tworzeniu literackiego obrazu świata. Omów zagadnienie na podstawie wybranych tekstów poetyckich.
12. Język skeczów, żartów i kawałów. Na wybranych przykładach dokonaj jego analizy.
13. Stylizacja językowa we współczesnej literaturze polskiej. Przedstaw, odwołując się do wybranych przykładów.
14. Językowe środki wzmacniania ekspresji wypowiedzi. Scharakteryzuj zjawisko na zebranym przez siebie materiale.
15. Przezwiska, pseudonimy, ksywy w języku Twoich rówieśników. Zbierz materiał
i dokonaj jego analizy.
16. Język ezopowy w literaturze rozwijającej się w warunkach cenzury. Omów na dowolnych przykładach.
17. Gwara i jej funkcje w wybranych utworach literackich. Dokonaj analizy zebranego materiału.
18. Środki retoryczne i ich funkcja w utworach literackich, publicystycznych lub użytkowych.
19. Jak pisano o wojnie? W wybranych teksach prześledź językowe środki wyrazu i oceń celowość ich użycia.
20. Język życia obrzędowego i język codzienności współczesnej wsi polskiej. Omów na podstawie badań języka regionu.
21. Język jako sposób autoprezentacji. Posługując się wybranymi przykładami, oceń zjawisko indywidualizacji mowy bohaterów literackich.
22. Rola frazeologizmów i sposób ich wykorzystania w poezji współczesnej np.
S. Barańczaka lub W. Szymborskiej.
23. Komizm językowy i jego funkcja w utworach literackich i dialogach filmowych.
24. Język mówiony jako tworzywo literatury np. w twórczości J. Tuwima,
M. Białoszewskiego, S. Barańczaka. Dokonaj analizy wybranych utworów.
25. Zbadaj funkcję słownictwa nacechowanego emocjonalnie w liryce patriotycznej
i piosenkach żołnierskich wybranych epok.
26. Analizując język bohaterów „Rejsu” M. Piwowskiego, omów najważniejsze tendencje, typowe dla nowomowy.
27. Perswazja i manipulacja w wypowiedziach współczesnych przedstawicieli sceny politycznej. Dokonaj analizy porównawczej kilku fragmentów wywiadów dwóch lub trzech postaci, zwracając uwagę na typy błędów i częstotliwość ich popełniania.
28. Porównując język piosenek młodych twórców z lat 60-tych i współczesnych, przeanalizuj zmiany, jakie zaszły w slangu młodzieżowym w ciągu 40 lat. Jak wyjaśnisz to zjawisko?
29. Język sprawozdawców sportowych, polityków a normy poprawnościowe. Przedstaw zagadnienie na wybranych przykładach.
30. Humor z zeszytów szkolnych. Zbierz materiał i określ mechanizmy powstawania błędów oraz źródła komizmu.
31. Teksty grup hiphopowych jako językowy znak kultury pokolenia. Na wybranych przykładach zanalizuj dobór środków językowych i określ ich funkcje.
32. Poezja śpiewana w polskiej kulturze współczesnej. Zanalizuj wybrane przykłady, zwracając uwagę na związek słowa poetyckiego z muzyką.
33. Formy wypowiedzi typowe dla nowych mediów. Zbierz materiał, scharakteryzuj treść i język elektronicznych wiadomości. Oceń zjawisko.
34. Reklama społeczna a reklama komercyjna. Porównaj funkcję wybranych przykładów, zwracając uwagę na chwyty językowe i pozajęzykowe zastosowane przez ich autorów.
35. Ślady konwencji retorycznej w literaturze pięknej. Omów temat, analizując teksty literackie różnych epok.
36. Pochodzenie nazw sklepów i instytucji w Twoim regionie. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
37. Jak mówią bohaterowie literaccy? Omów język wybranych postaci ze szczególnym uwzględnieniem cech ujawniających ich przynależność środowiskową i charakter.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Doma




Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 577
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 7/10
Skąd: ~podlasie~

PostWysłany: Pon 21:23, 08 Wrz 2008    Temat postu:

dziekujeeeeee Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cgg
CsManiak



Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 222
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 1/10
Skąd: ta ciekawość?

PostWysłany: Pon 23:05, 08 Wrz 2008    Temat postu:

"jak w temacie prosze o podawanie numerow tematow, na ktore sie deycdujecie,zeby sie nie dublowaly"

Ehhh...
Komisja to ci źli, co chca nas usadzic z polskiego, co mnie obchodzi to ze beda sluchac ten sam temat 100raz?
Chodzi tylko o to zeby zdac.
Zbieram ochotnikow ktorzy w jak najwiekszej liczbie zaproponuja ten sam temat;]


Post został pochwalony 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
d24




Dołączył: 03 Lis 2006
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

PostWysłany: Pią 21:07, 26 Wrz 2008    Temat postu:

Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki
nr 44:)


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Doma




Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 577
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 7/10
Skąd: ~podlasie~

PostWysłany: Nie 0:32, 28 Wrz 2008    Temat postu:

ja 49 z polaczenia literatury i sztuki Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Cgg
CsManiak



Dołączył: 05 Lis 2006
Posty: 222
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 1/10
Skąd: ta ciekawość?

PostWysłany: Nie 10:51, 28 Wrz 2008    Temat postu:

Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki - nr 50
Pierwsza deklaracja i tak nie jest zbyt wazna


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Nomed
Rewolucjonista Admin



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 635
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/10
Skąd: <<<P*O*D*L*A*S*I*E*>>>

PostWysłany: Nie 11:57, 28 Wrz 2008    Temat postu:

Doma mi moje wziela... ale skoro napisalas 1 to musze wybrac cos innego:D kurde nie wiem nie wiem, a czasu coraz mniej Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
d24




Dołączył: 03 Lis 2006
Posty: 6
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

PostWysłany: Nie 14:18, 28 Wrz 2008    Temat postu:

Kamila wybrała 42 z Literatury:)

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Bobas




Dołączył: 03 Kwi 2008
Posty: 2
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

PostWysłany: Nie 14:51, 28 Wrz 2008    Temat postu:

literatura nr 55

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Nig




Dołączył: 01 Mar 2007
Posty: 1
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: Piła

PostWysłany: Nie 22:25, 28 Wrz 2008    Temat postu:

Wstępnie 37 z literatury ; )

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
NASA




Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 691
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/10
Skąd: się wziąłeś??

PostWysłany: Nie 22:30, 28 Wrz 2008    Temat postu:

wstepnie rezerwuje 8

P.S. literatura, oczywiście Jezyk


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez NASA dnia Nie 22:34, 28 Wrz 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
artlover




Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

PostWysłany: Nie 23:29, 28 Wrz 2008    Temat postu:

To mamy rezerwować niby? : P Mój i Oli 3 ; p Literatura!

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Nomed
Rewolucjonista Admin



Dołączył: 02 Lis 2006
Posty: 635
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/10
Skąd: <<<P*O*D*L*A*S*I*E*>>>

PostWysłany: Nie 23:49, 28 Wrz 2008    Temat postu:

kurde tro biore 2 z literatury... i tak zmienie;d

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
artlover




Dołączył: 12 Gru 2007
Posty: 44
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10

PostWysłany: Pon 16:39, 29 Wrz 2008    Temat postu:

Jak planujesz zmienić to nie lepiej wziąć krótszy, coby mniej pisania było? ; P

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
don erni




Dołączył: 12 Lis 2007
Posty: 11
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: pisze? Otóż pisze z domu.

PostWysłany: Pon 22:23, 29 Wrz 2008    Temat postu:

ja biore 6 z literatury i sztuki

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum matfizpola.fora.pl Strona Główna -> Nasza pasja - szkoła ;) Wszystkie czasy w strefie GMT + 3 Godziny
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group

Theme xand created by spleen & Emule.
Regulamin